Husregler
1. Overholdelse
Husordenen skal overholdes af andelshaveren/erhvervsandelshaveren og
foreningens lejer/erhvervsleje. I det følgende kaldet 'beboeren'. Denne har
samtidig ansvaret for, at dennes husstand, lejer og de personer, der er på
besøg, overholder husordenen.
Hovedprincipperne i foreningens husorden er, at den beboer, der er omfattet
af husordenen, udviser sund fornuft, hensyn over for andre og foreningens
ejendom. Det betyder bl.a., at nedenstående skal overholdes.
2. Affald
Al dagrenovation skal pakkes ned i lukkede affaldsposer, inden det smides
ud i affaldscontainer. Låget til affaldscontainer skal altid holdes lukket.
Øvrigt affald skal sorteres og placeres i de affaldscontainere/-rum, som er
beregnet til det. Foreningens, renovationsfirmaets og Københavns
Kommunes anvisninger skal følges.
Det er ikke tilladt at henstille eller henkaste affald på foreningens fællesareal
ud over på de områder, der er indrettet til det.
Fjerner beboeren ikke affald, herunder byggeaffald, der er blevet anbragt i
strid med husordenen, vil affaldet blive bortkørt på beboerens regning.
Farligt affald, fx maling og lignende, skal afleveres til viceværten i
træffetide
2.1 Erhvervsandel-/forretningslejemål
Affald, emballage med videre må ikke lægges i ejendommens
affaldscontainere. Erhvervsandele-/forretninglejere skal selv leje og sørge
for tømning af containere for egen regning. Erhvervsandele-
/forretninglejeres affald må ikke ved støj, ildelugt eller på anden måde være
til gene for ejendommens øvrige beboere.
3. Skiltning på butiksfacader
Skiltning under enhver form må kun finde sted efter forud indhentet
tilladelse fra bestyrelsen. For erhvervslejemål henvises til lejekontrakten
eller lejelovens bestemmelser.
4. Altaner
Altaner skal bruges under hensyntagen til naboer og de øvrige beboer i
foreningen, på samme måde som man skal benytte gårdens friarealer.
Der henvises i øvrigt til gældende husorden, hvis bestemmelser naturligvis
også gælder ved brug af altanerne.
Altanerne skal holdes rene for at undgå tilstopning af afløbet og skal ryddes
for sne.
Det er tilladt:
• At tørre tøj & lufte sengetøj, når dette sker under rækværkshøjde.
• At anbringe altankasser. Altankasser skal anbringes på rækværkets
inderside.
• At opsætte altansejl.
• At opsætte råglasafskærmning.
• At opsætte espalier.
• At benytte hængekøje, dog kun typer der hænger på selvstændigt stativ.
• At grille jvt. Brandvedtægterne.
• (https://retsinformation.dk/forum/R0710.aspx?id=127428)
Det er ikke tilladt:
• At opsætte antenne eller parabolantenner på altanen eller facade.
• At spille høj musik & udøve støjende adfærd.
• At opsætte foderbræt på rækværk, idet spild herfra kan forøge rottefaren.
• At ryste tæpper, duge, sengetøj og lignende ud over altanens rækværk
5. Cykler, knallerter og barnevogne
Cykler, knallerter og barnevogne skal parkeres i de stativer og rum, som
foreningen har indrettet til formålet. Motorcykler og Scootere må ikke
parkeres i gården.
Foreningens bestyrelse er berettiget til at fjerne cykler, knallerter og
barnevogne, der henstår ubenyttet. Inden da skal bestyrelsen have opsat
opslag i ejendommen og givet beboerne et varsel på 14 dage. Hvis cykler er
parkeret til gene for andre beboere, uden for cykelstativerne, eller i de
grønne områder, vil de blive fjernet uden varsel. Cyklerne vil efterfølgende
kunne udleveres af viceværten i dennes ugentlige træffetid torsdage kl. 15
til 16.30.
6. Fællesarealer
Fællesarealer (fx legepladser, gården og trapper) skal efterlades ryddelige.
Gården må ikke anvendes til opmagasinering af fx affald, indbo og hårde
hvidevarer.
Ejendommens trapper, reposer og øvrige fællesarealer må ikke anvendes til
opmagasinering, herunder af planter, reoler, flasker, cykler, legetøj, sko,
støvler, affaldsposer mv.
Ifølge brandmyndighederne er det forbudt at stille barnevogne, klapvogne
m.v. i opgangene.
Ved renovering af lejligheder og ombygning der medføre byggeaffald og
særlig tilsvining af trapperne, påhviler den pågældende beboer straks at
foretage nødvendig rengøring.
7. Grønt område ved direkte udgang fra stueetage
Beboeren har pligt til at passe på beplantningen, og permanent møblement
må ikke stilles på arealet af hensyn til græsslåning, hvis der er græsareal.
8. Husdyr
Det er tilladt at have husdyr i lejligheden under forudsætning af, at den ikke
er til gene for andre.
Reglerne for husdyrhold blev vedtaget pa den
ekstraordinære generalforsamling den 8. februar 2006:
Stk. 8.1.
1. Bestyrelsen kan, efter skriftlig ansøgning - indeholdende oplysning om
den påtænkte dyreart - meddele tilladelse til husdyrhold I ejendommen.
2. Tilladelse til husdyrhold skal indhentes for hvert enkelt dyr man påtænker
at anskaffe sig. 3. Husdyr er ikke under nogen omstændigheder tilladt i gården. Derudover
skal de transporteres i snor, egnet kasse eller taske på ejendommens
fællesarealer.
4. Det påhviler husdyrholderen at drage omsorg for, at husdyret ikke
forretter nødtørft på ejendommens fællesarealer.
5. Det påhviler husdyrholderen at drage omsorg for, at husdyrholdet
hverken ved støj eller lugtgener forulemper ejendommens øvrige beboere.
6. Det påhviler husdyrholderen at drage omsorg for, at husdyr hverken ved
truende adfærd, i vildskab eller i kådhed forulemper ejendommens øvrige
beboere eller andre husdyr.
7. Uanset dette reglements tekst, skal henstillinger fra bestyrelsen eller
ejendommens personale efterkommes.
8. Ved overtrædelse af en eller flere paragraffer i nærværende reglement,
kan bestyrelsen inddrage husdyrtilladelsen for den enkelte husdyrholder.
Stk.8.2. Inddragelse af tilladelse kan i påkommende tilfælde gælde samtlige
husdyr tilhørende husstanden.
Stk.8.3 Inddrages en husdyrtilladelse, fastsættes en frist for bortskaffelse af
husdyret efter aftale mellem bestyrelsen og pågældende husdyrholder. Kan
der ikke opnås enighed om fastsættelse af tidsfrist, fastsætter bestyrelsen
egenrådigt en frist.
9. Overholdes en tidsfrist for bortskaffelse af husdyr på grund af inddragelse
af husdyrholdstilladelse ikke, eller anskaffes husdyr uden forudgående
tilladelse efter nærværende reglement, vil det blive betragtet som
overtrædelse af husorden/misligholdelse af lejekontrakt, hvilket kan medføre
opsigelse af lejemål, eller eksklusion af andelsboligforeningen Jf. reglerne
herom.
10. Nærværende reglement udleveres, gennemlæses og underskrives som
samtykkeerklæring før endelig tilladelse gives.
Det er tilladt at holde akvariefisk, stuefugle og dyr i bur som fx kanin og
hamster, når det sker i begrænset omfang.
Bestyrelsen kan forlange husdyret fjernet, hvis det er til gene for andre.
9. Parkering
Køretøjer må kun parkeres i gården i forbindelse med anlægs- eller
vedligeholdelsesprojekter, som foreningen har sat i værk.
10. Skadedyr
Hvis en beboer opdager skadedyr, som fx mus, rotter, kakerlakker,
væggelus og lignende, på foreningens område, skal beboeren straks
meddele dette til viceværten. Er en beboer årsag til, at der er skadedyr på
foreningens område, bl.a. ved manglende vedligeholdelse og /eller
rengøring, kan bestyrelsen lade skadedyrs-bekæmpelsen ske på beboerens
regning.
Det er ikke tilladt at fodre fugle, katte og andre smådyr på foreningens
område.
11. Skader på ejendommen
Hvis der sker skader på ejendommen, vil foreningens bestyrelse ved opslag
orientere om, hvor beboeren skal henvende sig.
En beboer må ikke uden viceværtens godkendelse rekvirere håndværkere på
foreningens regning. Sker det, kan bestyrelsen afvise at betale regningen
medmindre, der er tale om akutte situationer, hvor det ikke er muligt at få
fat i viceværten.
Der henvises i øvrigt til foreningens vedtægter om vedligeholdelse og
forandringer i boligen.
12. Støj, røg og brandfare
En beboer har pligt til at begrænse lugt- og støjgener i ejendommen mest
mulig.
Brug af tv, radio, musikanlæg, musikinstrumenter, maskiner mv. skal ske
under hensyntagen til naboerne. Om nødvendigt skal vinduerne holdes
lukket.
Støjende adfærd, høj musik mv. må ikke finde sted mellem kl. 22.00 og kl.
7.00. Dette kan i rimelig omfang fraviges ved fester, hvis beboeren har
varslet det senest tre døgn inden ved opslag i egen opgang.
Vaskemaskiner og tørretumblere må ikke bruges mellem kl. 22.00 og kl.
7.00.
Boremaskiner, slibemaskiner og andet støjende værktøj må ikke bruges
mellem kl. 19.00 og kl. 8.00. Beboeren skal varsle gulvslibning og
vedligeholdelsesarbejder, der medfører gener for naboer, med opslag i egen
opgang senest tre døgn før. I weekender og helligdage må der ikke udføres støjende vedligeholdelsesarbejder/ombygningsarbejder mellem kl. 18 og 9.
og der skal tages hensyn bl.a. vinduer er lukket.
Professionel musikudøvelse må kun finde sted med accept fra berørte
naboer og efter bestyrelsens godkendelse.
Støjklager skal respekteres første gang.
Tobaksrygning i opgange og på indendørs fællesarealer er forbudt.
Det er tilladt at grille på altaner med de begrænsninger, der er nævnt under
altanregler. Det er tilladt at grille i gården på fliserne eller med behørigt
underlag, så græsset ikke beskadiges med gas- og elgrill under hensyntagen
til naboer. Brug af gasvarmere og åben ild, fx bål og fakler er ikke tilladt.
Den lokale brandvedtægt skal altid være overholdt.
Fyrværkeri må ikke antændes på foreningens område.
13. Klager
Den beboer, der vil klage over en anden beboer, bør først tale med
vedkommende om, hvad der opleves, og hvordan det generer.
Det er bestyrelsen, der behandler klager over beboere, der ikke overholder
husordenen.
Bestyrelsen vil ved behandling af klager rette henvendelse til enten den, der
ejer boligen, eller foreningens lejer, da disse samtidig har ansvaret for deres
husstand, lejere og de personer, der er på besøg.
Således vedtaget på foreningens ordinære generalforsamling 27. oktober
2017.